Alvin i Wiewiórki Wiki
Advertisement

Stefán Karl Stefánsson (ur. 10 lipca 1975, zm. 21 sierpnia 2018) – islandzki aktor i piosenkarz, osobowość medialna. Znany przede wszystkim z ról w Latibær i Leniuchowie.

Spis treści

Kariera
Stefán Karl a Leniuchowo
Życie prywatne
Ciekawostki
Przypisy
Linki zewnętrzne

Kariera

Stefán Karl rozpoczął swoją działalność w wieku 19 lat. Odebrał wykształcenie aktorskie w Reykjavíku, a następnie występował na deskach islandzkiego Teatru Narodowego. Występował także w telewizji jako m.in. lalkarz, komik czy stand-uper. W 1995 roku po raz pierwszy zagrał w filmie fabularnym Privacy.

W roku 1999 zagrał tytułowego antagonistę w przedstawieniu Glanni Glæpur í Latabæ oraz kontynuował wcielanie się w tę postać w kolejnych latach, a także w późniejszym serialu. W dalszym ciągu występował także na scenie i na ekranie. Pojawiał się jako gość oraz prowadzący programów telewizyjnych, zaś w teatrze dostawał kolejne role.

Po zakończeniu zdjęć do Leniuchowa powrócił do aktywniejszej działalności filmowej i teatralnej. W latach 2008-2015 grał Grincha w amerykańskim cyklicznym musicalu opartym na Grinch: Świąt nie będzie. W roku 2011 zagrał główną rolę w islandzkim filmie Polite People. Od 2015 roku sporadycznie umieszczał materiały na kanale YouTube. Po raz ostatni wystąpił w 2017 roku na koncercie świątecznym. W duecie z Björgvinem Halldórssonem zaśpiewał piosenkę Aleinn um Jólin z Jól í Latabæ.

17 czerwca 2018 został odznaczony Orderem Sokoła Islandzkiego za "wkład w islandzki teatr oraz życie społeczne".

Stefán Karl a Leniuchowo

Stefán Karl związany był z Leniuchowem od 1998 roku. Magnús Scheving zaprosił go wówczas do odegrania roli antagonisty w nadchodzącym przedstawieniu o Latibær. Stefán Karl wcielił się w postać Glanniego Glæpura w przedstawieniu Glanni Glæpur í Latabæ, gdzie także przebierał się oraz śpiewał piosenki. Kontynuował swoje występy jako Glanni również w kolejnych publikacjach jak Jól í Latabæ.

Podczas tworzenia koncepcji oraz pierwszych zdjęć do serialu telewizyjnego, Stefán Karl pozostał w obsadzie jako zmodyfikowana postać Glanniego - Robbie Zgniłek. Jest obecny już w odcinku pilotażowym z 2002 roku. W serialu ze swoją postacią wystąpił we wszystkich odcinkach. Grał także inne, pomniejsze role jak nakręcany Robbie czy sprzedawca w telewizji. Rola przyniosła mu największą sławę. Poza serialem, Stefán Karl występował jako Robbie w spin-offie LazyTown Extra, a także w licznych występach na żywo, szczególnie w latach 2005-2007 oraz na Islandii. Zagrał także Robbiego w przedstawieniu Ævintýri í Latabæ z 2014 roku.

Stefán Karl utrzymywał regularny kontakt z fanami, zwłaszcza poprzez media społecznościowe. W sposób szczególny czynił to od 2016 roku po rozkwicie memów z udziałem Robbiego, a także jego chorobie. Przeprowadził m.in. AMA (Ask Me Anything) na Reddicie. 11 grudnia 2016 roku wraz z Bjðrnem Thorsem, Snorrim Engilberssonem, Bergurem Þórem Ingólfssonem oraz Mánim Svavarssonem przeprowadził wydarzenie na żywo, w którym przedstawiono niektóre szczegóły produkcyjne, podziękowano fanom za dotychczasowe wsparcie oraz zaśpiewano na żywo We Are Number One.

Życie prywatne

Od 2002 roku aż do śmierci był żonaty ze Steinunn Oliną Þorsteinsdóttir. Miał czwórkę dzieci, trzy córki i syna. Wraz z rodziną mieszkali w Los Angeles.

W latach 2002-2014 prowadził organizację non-profit "Rainbow Children", mającą na celu przeciwdziałanie nękaniu dzieci oraz edukację rodziców w tym zakresie. Od 2015 roku prowadził firmę Spretta, zajmującą się hodowlą i sprzedażą kiełków warzyw.

W październiku 2016 poinformowano, że u Stefána Karla zdiagnozowano raka trzustki. Uruchomiona została zbiórka na GoFundMe, celem pokrycia kosztów leczenia oraz rehabilitacji aktora. Zbiórka została rozpopularyzowana przez memy z piosenki My, najlepszych klan oraz powiązanych. W sierpniu 2017 roku aktor poinformował o polepszającym się stanie zdrowia i braku przerzutów. W marcu 2018 poinformował jednak o nawrocie choroby. W kwietniu tego roku, ze względu na nieoperacyjnego raka dróg żółciowych, zdecydował się na zaprzestanie chemioterapii. Zamknął także swoje konta na portalach społecznościowych. Zmarł 21 sierpnia 2018 roku w wieku 43 lat. Zgodnie z jego wolą, nie odbyła się ceremonia pogrzebowa, a doczesne szczątki rozsypano nad oceanem.

Ciekawostki

Stefán Karl często był określany przezwiskiem "Plant Dad".

Miał kota o imieniu Rufus Erasmus XIII.

Papuga, którą posiadał jako Robbie w odcinku Zgniłobrody była jego prywatnym zwierzątkiem.

Stefán Karl otrzymał w lutym 2017 roku srebrny przycisk YouTube za osiągnięcie 100 tysięcy subskrypcji kanału. Krótko po jego śmierci, fani pomogli przekroczyć pułap miliona subskrybentów.

Po śmierci Stefána Karla powstała internetowa petycja do władz miasta Hafnarfjörður z postulatem budowy pomnika aktora. Zebrano ponad pół miliona podpisów.

Advertisement